Thursday, January 07, 2010

doa untuk ibu bapa kita. renung-renungkan lah

Rasulullah SAW pernah bersabda :

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu..
( tak kira masih hidup atau telah tiada )"
nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi SAW : 

" Tidak akan terputus rezeki seseorang ANAK  selagi dia tidak
meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang
hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus2 berdoa kepada
kedua ibu bapa (hidup atau mati)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah SWT
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. .....tadah tangan dan Bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 Kita dan mereka2 yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki
Oleh Allah SWT.

Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... .. . Cuma jangan
lupa Doakan ibu bapa kita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita
Dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
InsyaAllah
Berusaha dan bertawakal.. ...insyallah ,
- rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,
STPM, IJAZAH dsb nya.....tapi dengan hati yang tulus ikhlas dan doa
kita untuk ibu dan bapa kita.....Mari kita Cuba . Allahhuakhbar. .

Bila2 masa kita boleh angkat tangan dan berdoa untuk kedua orang tua kita, waktu bangun pagi, dipejabat, waktu makan siang, pagi, petang, siang atau malam, dimana saja, (tidak termasuk diwaktu solat lima waktu)

Caranya : 

'YA ALLAH YA TUHANKU, ampunkan lah dosa2 kedua orang tua ku, berkatilah kedua mereka itu, sihatkan lah mereka, murahkan lah rezeki mereka, panjangkanlah usia mereka, jauhilah sebarang bahaya, Dan lindungi lah mereka, Amin ya Rabbal 'Alamin. ..."

 (Doa ini untuk orang tua kamu yang masih hidup)

Untuk yang sudah meninggal :
"YA ALLAH YA TUHANKU, ampuni lah segala dosa2 orang tuaku, tempatkanlah
bapaku / Ibuku ditempat orang2 yang beriman.



source : copy paste from email

12 comments:

LaLaLovy said...

sis,thanks for that.=)

eija said...

salam....boleh tak nak mintak izin copy paste post nih...
dont worry... saya akan buat link...

cikwa said...

insyaAllah..semoga ibu bapa kita sentiasa dibawah rahmatnya...aminnn!

eye*da said...

hi, nadia!~ a good entry as a reminder for everyone and not forgotten...ME^_^. Keep up the good writing skill

Sharinginfoz said...

bagus satu peringatan yang sangat penting... renung2 kan le....

Thanks My Followers

Dengar le Muzik

aZie.hiSham said...

Tq 4 sharin dis info..mnta izin copy eh kak..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

peringatan yg baek nadia...
buat semua kwn2...

Sharinginfoz said...

memang bagus ni.. thanks for sharing....

Petrol Tanpa Subsidi-RM2.10????

Nak Gelak Ke Tak????

siti fathiyah said...

salam singgah!!!

Kaseh NazLieza said...

thax for ilmu yg sgt berguna..

~myself n i ~ said...

hai Nadia....
Akak ambik article nih publish kat blog yer..

tq

~azillakhalison~ said...

hai awak..mintak share ea..bleh?nak publish kt blog jugak..heheee